З цієї статті ви дізнаєтеся всю правду про вертикальний і горизонтальний човниковий механізм в швейній машині. Для початку, потрібно розділити поняття човник і човниковий механізм, так як останній в своїй конструкції об'єднує сам човник, каретку, штовхач човника, стопорне кільце і шпульний ковпачок.

Який човник для швейної машинки краще вибрати?

Човник, також його називають сіткою човника або грайфер – це деталь човникового механізму, яка відповідальна за те, щоб забрати петлю верхньої нитки і переплести з нижньою, утворивши стібок. Далі мова піде про човники і човникові механізми, які найчастіше зустрічаються на сучасних побутових швейних машинах.

Перший варіант і на сьогодні найпопулярніший, так як представлений більше в електромеханічних швейних машинах бюджетного класу – вертикальний хитний човниковий механізм, також його називають маятниковим або класичним. Це той човник, який люблять нахвалювати закоренілі механіки швейних машин з нескінченним досвідом роботи і знаннями магістра швейної справи!

Який човник для швейної машинки краще вибрати?

Я вже уявляю, як в мене зараз полетять палиці і каміння, якщо скажу, що це немає так. Але сперечатися з ними було б не розумно з мого боку, адже вертикальний човниковий механізм більш зручний у налаштуванні, такі деталі як шпульний ковпачок, стопорне кільце, каретка і сітка човника ідентичні і незалежно від моделі і виробника в 90% випадків підходять один до одного. Тому питання у випадку з ремонтом вирішується тут же, так як механік цю деталь має вже в кишені і дісталася вона йому безкоштовно або за копійки. Інша справа подумати про кравця, який буде змушений щотижня змащувати такий човник, після чого прибирати надлишки масла, щоб не забруднити тканини. Витрачати більше часу на заправку нижньої нитки і в кінцевому підсумку володіти машинкою з шириною строчки всього до 5 мм. Я нічого проти не маю вертикального човника і вважаю його цілком гідним варіантом, але про плюси і мінуси поговоримо трохи пізніше.

Другий варіант – ротаційний горизонтальний човниковий механізм, частіше зустрічається в електромеханічних швейних машинах високого рівня і практично у всіх вишивальних і швейних моделях комп'ютерного класу. Такий механізм зручний в заправці нижньої нитки, завдяки ротаційному обертанню на 360 градусів, він практично не має вібрації і дозволяє працювати з більш високими швидкостями, ніж вертикальний човник.

Який човник для швейної машинки краще вибрати?

Але бувають винятки, коли горизонтальний човник здешевлюють до неподобства і встановлюють їх у малоопераційні швейні машини бюджетного класу, ось таке поєднання я точно не рекомендую до покупки. Так як здешевлений горизонтальний човник можна часто зустріти в пластиковому виконанні, і тут не можна плутати човник і шпульний вкладиш, так як останній завжди в пластиковому виконанні, але він не несе на собі навантаження, а лише утримує шпульку і захищає механізм від швидкого забруднення текстильним сміттям. При цьому параметри ширини строчки залишаться такі ж, як і у вертикальці. У зв'язку з тим, що бюджетні машини рідко виробляються з потужними двигунами, ви не отримаєте більше швидкість і не збільшите продуктивність шиття. Це вже не кажучи про термін служби здешевленого човника.

Що я можу сказати, вартість швейної машини з якісним човником горизонтального розташування стартує від $200-250, тому якщо ваш бюджет менше цієї суми, моя рекомендація вибирати вертикалку, якщо бюджет дозволяє, звичайно переваг більше у горизонталки.

Який човник для швейної машинки краще вибрати?

Третій варіант – ротаційний вертикальний човниковий механізм, також його називають вертикальний човник подвійного обігання, його можна зустріти вкрай рідко в побутових моделях преміум сегменту, який складає менше 0,1% ринку всіх швейних машин, призначених для домашнього використання. Так – такий човник надійний, так – забезпечує хорошу якість строчки, але має і свої мінуси. Можна сказати, що його найближчий родич – це як раз горизонтальний ротаційний човник, де принцип роботи практично ідентичний, тільки горизонтальний човник дає ряд зручностей в експлуатації для побутового користувача. Так як це досить вузька ніша машин, пропоную його виключити з цього огляду, щоб не плутати основного споживача зайвою інформацією.

Давайте про головне, всі плюси і мінуси човників.

Вертикальний хитний човниковий механізм

Плюси:

  1. Витривалий, завдяки металевому виконанню.
  2. Дешевше в налаштуванні і ремонті, за рахунок універсальної конструкції, яка дозволяє використовувати деталі від інших виробників.
  3. Для користувача зручний в налаштуванні натягу нижньої нитки, так як є прямий доступ до гвинта регулювання.
  4. Працює з великим діапазоном товщини ниток, а також більш стабільно шиє ниткою-гумкою.

Мінуси:

  1. У зв'язку з тим, що він працює за принципом маятника, він створює зайві вібрації і такий принцип роботи не дозволяє підвищити швидкість машини більш ніж 800-850 стібків на хвилину, так як для нього це вже критична швидкість.
  2. Коливання човника створюють 2 мікроудари для виконання всього лише одного стібка. Перший, коли голка опускається, човник рухається проти годинникової стрілки і в момент підйому голки, човник обертається в іншу сторону створюючи мікро удар, подібна ситуація відбувається, коли голка виходить в крайнє верхнє положення і починає опускатися вниз, виходить другий удар. За рахунок чого швидше зношується напівшестерня приводу човника.
  3. Так як човник має технічний люфт в каретці човникового механізму, при різких змінах швидкісного режиму можливий пропуск стібка, навіть при ідеально налаштованої машині.
  4. Незручність заправки нижньої нитки. Для цього необхідно зняти знімну рукавну консоль, відкрити кришку відсіку човника, дістати шпульний ковпачок і після цього вилучити шпульку, потім виконати все в зворотному порядку.
  5. Є необхідність часто змащувати і чистити човниковий механізм, так як він не захищений від текстильного сміття.

Горизонтальний ротаційний човниковий механізм

Плюси:

  1. Витривалий, в разі виконання його з металу, знову таки, не плутаємо човник зі шпулетримачем.
  2. Дозволяє отримати збільшені параметри ширини строчки 7 мм і більше.
  3. 7 мм від лівого до правого уколу голки, дозволяє ефектно шити декоративні строчки подвійною голкою.
  4. Зручний в заправці нижньої нитки, для чого достатньо прибрати прозоре віконце і помістити шпульку у вкладиш і завести нитку в натягувач.
  5. Завдяки прозорому віконцю, ми можемо контролювати залишок шпулечної нитки.
  6. Такий човник тихіше в роботі і не створює вібрацій, за рахунок постійного обертання на 360 градусів.
  7. Більш довговічне з'єднання черв'ячної пари, що пускає в хід човник, так як механізм не має постійних змін напрямку обертання і не створюється мікроударів, а також збільшена площина дотику шестерень зберігає їх від швидкого зносу.
  8. Стабільна і більш жорстка конструкція човника, який не дає люфту по відношенню до голки, зберігаючи стабільний зазор між голкою і носом човника, дозволяє шити з кращою якістю, такі матеріали як трикотаж, біфлекс, стрейч та інші еластичні полотна.

Мінуси:

  1. При неправильному вкладенні шпулетримача є ймовірність, що його проверне і поб'є голкою. Така нова деталь обійдеться від $12 до $20, але прибравши канцелярськім ножем задирки і задираки від проколу голки і поліруючи нулевкою, його можна використовувати далі, якщо звичайно він у вас вже не як решето.
  2. Ремонт горизонтального вузла обходиться мінімум в 2 рази дорожче в порівнянні з вертикальним човниковим механізмом.
  3. Незручно регулювати натяг нижньої нитки, так як часто доводиться знімати голкову пластину, щоб дістатися до гвинта регулювання. Але бувають винятки, коли виробники роблять отвір для зручного регулювання натягу. І ось я не розумію, чому на всіх машинах так не зробити?!
  4. Працюючи з ниткою-гумкою або товстою ниткою, попередньо потрібно більш точне налаштування натягу нижньої нитки, щоб не пошкодити шпульний вкладиш.
  5. Ротаційне обертання човника, при утворенні стібка, на дуже тонких тканинах дає ледве помітну ялинку, тобто коли кожен стібок трохи відхилений в праву сторону. Часто це легко виправити правильно підібраною по товщині і призначенням голкою, а також якісною ниткою з правильною нумерацією по товщині, але все ж при ідентичних матеріалах, в вертикальному човнику такий ефект менш помітний.

Міфи про човники

  1. Кажуть, на швейних машинах з горизонтальним човником не можна шити товсті тканини. Чіткого пояснення цьому я не знаходжу. У моєму розумінні на шиття товстого і щільного матеріалу впливає потужність двигуна і його редукція, рейка просування тканини і висота підйому зубців рейки над голковою пластиною, конструкція голководія, застосування правильної за призначенням голки, а також додаткові аксесуари, наприклад верхній транспортер, який покращує і стабілізує просування матеріалів. Човник ж в даному випадку просто утворює переплетення ниток.
  2. Я читав в інструкції або на форумах, що не потрібно змащувати горизонтальний човник. Так як в такому човнику є деталі, що труться, необхідність в періодичному мащенні залишається, просто робити це потрібно на порядок рідше, ніж ми змащуємо вертикальний човник. Так як шпулетримач і сама сітка горизонтального човника захищає механізм від забруднень текстильним пилом.
  3. Мені механік сказав, що всі вузли вертикального човникового механізму металеві! Ні, напівшестерня приводу штовхача човника у всіх сучасних швейних машинах вироблена з пластика, подібна ситуація і з горизонтальним човником! І це не є економією виробника, а робиться для того, щоб в разі клина човника, весь удар на себе взяли зубчики пластикової шестерні і погасили силу інерції руху, щоб не зламати більш дорогі і складні механізми всередині швейної машини. Таке з'єднання "метал+пластик" ще знижує шум роботи цього механізму.
  4. Я бачив на YouTube, що побутовий вертикальний хитний човник є подобою промислового вертикального човника подвійного обігання! Можу запевнити, що це не так, принцип роботи вертикального човника подвійного обігання більше схожий на принцип роботи, як раз горизонтального човника. І схожість тільки в шпульному ковпачці, але не в роботі.